Är "The hunger games" nya "Twilight"?

För er som har läst hungerspelen så vet ni att de böckerna är jättebra och till och med i klass med twilight böckerna, nu är frågan kommer "the hunger games" bli nya twilight? Så här står det på EW.com:


Det är twilight igen. Hur många gånger har jag hört att i de två åren sedan The Hunger Games kom ut? Alltför många också räknas. Och jag måste säga: Dessa romaner kunde inte vara mer olika. Stephenie Meyers är mer av en traditionell romantik (befolkade, jag ger dig, genom några ganska otraditionellt tecken), medan Suzanne Collins "är en berättelse om krig och överlevnad.

Är det att båda böckerna stjärna oförglömliga kvinnor? Jag antar att man kan säga att i de mest svepande och allmän bemärkelse, Katniss Everdeen och Bella Swan är likadana: De vet vad de vill, och de kommer inte att backa. Men för mig, slutar alla likheter där.

Smidda av svält, sjukdomar och otroliga umbäranden, Katniss, 16, regelbundet glider under elektrifierade stängsel för att jaga och foder för henne hennes familj ett brott belagt med dödsstraff. Hon är inte stor om förlåtelse (även när det gäller hennes egen mor). Och när hennes yngre syster, Primrose, väljs genom lottning för att delta i det barbariska mordet ritual som kallas The Hunger Games Katniss steg in och tar hennes plats. Bella, å andra sidan har känt sorg, men inte fattigdom eller vill ha. Framme i Forks att bo med sin pappa, att veta ingen, hon är den blyga flickan, den utstötte, som plötsligt plockade ur dunklet av vackra Edward Cullen. Hon är saker av klassiska sagor, hon är en prinsessa som måste räddas, gång på gång, genom henne till en av hennes två prins charmings, antingen vampyr eller varulv. Ärligt talat, jämfört med Katniss är Bella helt enkelt mer passiv karaktär: För det mesta händer det saker till henne. Katniss, å andra sidan, klarar katastrofen strategizing-och schaktar-sig igenom situationen. Har hon någonsin behöver räddas? Absolut. Men hon räddar även Peeta-en verklig eller låtsad kärlek intresse?-Mer än en gång på vägen.

Kan det vara så att folk jämföra de två böckerna eftersom deras hjältinnor måste välja mellan två män? Återigen finner jag inte detta är giltigt. Bella, tycks det mig, aldrig vacklar i sin kärlek till Edward, trots Jakobs hängivenhet. Däremot är jag kvar med en känsla av att Katniss mycket väl kan inte veta vad kärlek är överhuvudtaget. Hon kan ha varit för svårt skadad av krig, av fattigdom, av känslomässiga och fysiska tortyr för att någonsin kunna älska fullt ut och normalt. Vad hon än känner för Peeta eller Gale, är det inte huvudstupa hängivenhet Bella har för Edward. Ännu viktigare är frågan om vem Katniss kommer att sluta med är inte det som driver berättelsen. Med andra ord är frågan inte, som man kommer hon att gifta sig. Frågan är, kommer hon leva till slutet av boken?



/Lisa


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0